Борги середнього віку
Вчора Національне бюро кредитних історій (НБКИ, входить в трійку найбільших, містить дані більш чим 4,1 тис. Кредиторів) опублікувало статистику по частках позичальників різних вікових категорій в загальній кількості людей, що мають кредити. Згідно з цими даними, на 1 січня 2018 року найнижча частка в загальній кількості позичальників у росіян до 25 років – 5,3%. На літніх громадян (старше 60 років) припадає 10,4% всіх позичальників. Більше третини громадян, що мають кредити, – у віці 30-39 років, на них припадає 31,4%, трохи відстає наступна вікова категорія – 40-49 років, їх частка – 22%.
Такі результати говорять про те, що зусилля банків, які останнім часом намагаються активно кредитувати саме молодь і пенсіонерів, поки не можна назвати надто ефективними. Ставка на ці дві категорії зрозуміла. За словами гендиректора НБКИ Олександра Викулина, громадяни віком від 25 років є резервом для зростання роздрібного кредитування в майбутньому, пенсіонерам ж властиво більш відповідальне ставлення до всіх аспектів життєдіяльності, включаючи фінансовий. Крім того, ці люди отримують пенсію, а значить, мають стабільний і прогнозований дохід, додає пан Викулин. Зростання частки молодих і літніх позичальників у загальній кількості відбувається, але повільно. За минулий рік частка людей у віці до 25 років у загальній кількості мають кредит громадян збільшилася на 0,5 процентних пункту, старше 60 років – на 0,9 процентних пункту, що істотно не змінює розстановку сил.
Підтверджують дані НБКИ і кредитори. За словами керівника департаменту роздрібного CRM і просування ВТБ Андрія Кутового, частка клієнтів ВТБ у віці до 25 і старше 60 років в роздрібному кредитному портфелі банку варіюється від 1% до 4% в залежності від продукту. «Основну клієнтську базу банків як і раніше становлять люди у віці від 25 до 45 років, – каже пан Кутовой.- Але аудиторія молодше 25 років важлива для нас, так як банки активно взаємодіятимуть з нею в майбутньому. Їх чекають великі події: покупка першого автомобіля, квартири, ремонт, отримання додаткової освіти і т. Д. ». Люди пенсійного віку зарекомендували себе як активні вкладники. Банки активно конкурують за цей клієнтський сегмент, розширюють набір послуг і сервісів для сучасних пенсіонерів, додає він.
На думку експертів, невисока частка як молодих, так і літніх позичальників має логічне пояснення. На ці категорії потенційних позичальників банки стали активно звертати увагу в останні роки у зв’язку із збільшеною закредитованістю громадян середнього віку, говорить керуючий партнер експертної групи Veta Ілля Жарський. Так, наприклад, найбільший гравець на ринку кредитування фізосіб Сбербанк (частка ринку 40,5%) запустив кредитування молоді лише пару років тому. «У 2016 році був запущений "пілот" з видачі кредитних карт молодіжному сегменту з 21 року, – повідомили в прес-службі банку.- Раніше ми акцентували свою увагу на аудиторії 25+ ». Ситуація на ринку кредитування і більш детальний підхід до оцінки портрета позичальників дозволили реалізувати цю ініціативу, додають в Ощадбанку. Про кредитування пенсіонерів як пріоритетний напрям багато гравців також заговорили в останні роки.
Однак і для зростання частки як молоді, так і пенсіонерів є об’єктивні стримуючі фактори, відзначають експерти. «Молодь – перспективний, але новий, незнайомий позичальник, кредит якого пов’язаний з підвищеним ризиком, тому банки вкрай обережно ставляться до цього сегменту, – каже Ілля Жарскій.- Пенсіонери ж в більшості своїй звикли розраховувати на себе і не влазити в борги, і, як би банкам не хотілося бачити їх у лавах своїх позичальників, процес цей йде повільно ».